Trage verwerkingssnelheid symptomen - het Beelddenkende Brein

Race-rekenen, tempotoetsen, DMT. Op school is het belangrijk dat je snel antwoord kunt geven. Dat is niet zo gek want snelheid is een teken dat de lesstof geautomatiseerd is. Ons hele onderwijssysteem is gebaseerd op de taaldenkmanier van informatie verwerken: het automatiseren. Hoe meer woordjes jij kunt opratelen des te beter is de stof geautomatiseerd. Het is ook een makkelijke manier van toetsen en vergelijken.

Heel veel spelletjes zijn ook gebaseerd op snelheid. Ligretto, halli galli, pim pam pet, set maken allemaal gebruik van de reactiesnelheid.

Veel beelddenkers lopen vast op deze onderdelen. Ten eerste is hun brein niet ingesteld op leren via automatiseren maar ze begrijpen liever hoe, en nog belangrijker: waarom ze iets moeten doen. Uiteindelijk weten ze intuïtief het antwoord, heel snel maar dan weten ze weer niet hoe ze aan het antwoord gekomen zijn en dan is het alsnog niet goed genoeg.

Naast de andere manier van leren en informatie verwerken hebben een aantal beelddenkers het probleem dat zij geen directe informatietoevoer hebben. Ons brein is net een soort computer en een een computer heeft informatie nodig om te kunnen functioneren. Deze informatie komt bij ons uit de zintuigen: de ogen, de oren, de neus, de mond, de handen en de voeten. Vier van deze zintuigen zijn dubbel uitgevoerd. Net als dat we een dominantie van ons brein hebben, het taaldenken en het beelddenken, hebben we ook een dominantie van onze zintuigen. Vraag maar eens aan je leerlingen of ze met links of met rechts schrijven. De meeste kinderen schrijven met rechts maar in elke klas zitten een paar leerlingen die met links schrijven. Zo zijn er ook linksbenige voetballers en ook bij je ogen en oren is er vaak een duidelijke voorkeur. deze zintuigen zijn kruislings verbonden met je breinhelften.

Een beelddenker, met een rechts brein, zal dus informatie vanuit de linkerkant van je brein goed kunnen verwerken terwijl informatie vanuit de rechterkant van het lijf geblokkeerd is en via de linkerhersenhelft doorgegeven moeten worden. Dat zorgt voor een tijdvertraging.

Ook hoogbegaafde beelddenkers kunnen te maken hebben met deze vertraagde verwerkingssnelheid. Deze omweg is namelijk twee richtingen op. Zowel voor de input als de output van het brein. Hoogbegaafde kinderen kunnen wel heel snel denken maar kunnen niet altijd deze extra omweg compenseren, en automatiseren doe zij zeker niet dus zal er ook een extra denkproces aan het antwoord vooraf gaan. Hoe hoger de intelligentie, des te complexer dat dit denkproces kan zijn. Dan kun je nog langer op een antwoord moeten wachten.

Een trage verwerkingssnelheid zegt dus niets over het intelligentieniveau maar alles over het dominantieprofiel en de manier waarop informatie in het hoofd verwerkt wordt.