Dominantieprofielen uitgewerkt - het Beelddenkende Brein

Als het dominantieprofiel bekend is, kun je daar allerlei conclusies aan verbinden. Je manier van informatieverwerken bepaald wat handig voor jou is en wat niet. In de twee boeken en ook de cursussen kun je globaal opzoeken wat voor welk profiel van toepassing is. In dit hoofdstuk zetten we de meest voorkomende profielen voor beelddenkers uitgewerkt op een rij. Deze mag je afdrukken en delen met degenen bij wie je het profiel hebt afgenomen.

We hebben een verschil gemaakt tussen leerlingen en volwassenen. Het profiel voor leerlingen is ook erg handig voor de leerkracht/docent op school. Alle profielen vanuit de dominante rechter hersenhelft hebben we uitgewerkt voor kinderen én volwassenen. Vanuit de dominante linker helft is algemeen.

Om deze profielen via onderstaande knoppen te kunnen zien, heb je een wachtwoord nodig. Die heb je gekregen van ons als je de opleidingsdag Dominantieprofielen hebt gevolgd.

taaldenken en beelddenken schema
beelddenken vs taaldenken
rechts brein vs links brein

Bepalen dominantieprofiel

Om te bepalen of er sprake is van een links of rechts brein kun je de afbeelding laten zien die je hiernaast ziet. Vaak weten ze meteen dan wat bij hen past. Vooral kinderen.

Volwassenen hebben vaak meer met eigenschappen.
Gebruik dan de basisherkenningspunten die tijdens de cursusdag zijn behandeld.

Voor de hand kun je vragen naar de schrijfhand of laten schieten met een pistool.

De voet is te herkennen door te voetballen. Een letterlijk duwtje in de rug werkt ook: het been waarmee je naar voren stapt, is je dominante been.

Voor het dominantie oog gebruik je een verrekijker of wc rol. Je kunt ook met je handen een driehoek maken waar je doorheen kijkt naar een specifiek punt. Doe 1 oog dicht, blijft het punt zichtbaar dan is het open oog je dominante oog.

Voor het oor kun je vragen of iemand even de telefoon oppakt. Dit is geen garantie omdat je daar de combi hebt met je dominante hand. Luisteren aan de deur (met een glas) werkt ook. Kinderen vinden dit ook leuker omdat je er een spel van kunt maken. Dat maakt de informatie ook betrouwbaarder.

Veel succes met het vaststellen en interpreteren van dominantieprofielen. Zo help je de wereld beelddenkvriendelijker te maken. Daar hebben beeld- en taaldenkers voordeel van.