Cursusdagen en Kernopleiding - het Beelddenkende Brein

Kernopleiding Beelddenken

De kernopleiding Beelddenken bestaat uit meerdere cursusdagen met elk een eigen thema. Het centrale uitgangspunt is het dominantieprofielen en de verschillende vormen van informatieverwerking bij kinderen en volwassenen. Elke cursusdag geeft theoretisch kennis die direct toepasbaar is in de praktijk. Voor leerkrachten, docenten, zorg coördinatoren, job- en re-integratie coaches, zorgpersoneel, werkgevers en ouders. Iedereen die met mensen werkt krijgt te maken met de verschillende informatieverwerking van mensen. Bij twijfel of de kernopleiding iets voor u is kunt u onderaan deze pagina een gratis kennismakingsgesprek aanvragen.

Kernopleiding BEELDDENKEN 4, 5, of 7 dagen

De kernopleiding voor coaches bestaat uit 4 cursusdagen die naar eigen inzicht samengesteld kunnen worden. Daarbij is de cursusdag dominantieprofielen zeer aan te raden omdat dit de basis van de kennis van het beelddenkende brein is. De andere cursusdagen sluiten hierbij afzonderlijk aan.

  • Dominantieprofiel
  • Hooggevoeligheid
  • Neurodiversiteiten
  • Hoogbegaafdheid
  • In de klas/ In het gezin/ Op de werkvloer

Bij de vierdaagse coachopleiding volg je de eerste vier dagen. Kies je liever voor de vijfdaagse dan mag je een keuze maken uit een van de laatste drie dagen, net wat bij jouw coachpraktijk past.

De cursus Onderwijs bestaat uit 7 dagen.

  • Dominantieprofiel
  • Hooggevoeligheid
  • Neurodiversiteiten
  • Hoogbegaafdheid
  • Taal voor beelddenkers
  • Rekenen voor beelddenken
  • In de klas/ In het gezin/ Op de werkvloer


Wil je een gratis adviesgesprek met Natasja of Miranda? Maak dan gewoon een afspraak via zoom en wij helpen je graag met kiezen welke cursusdagen het beste bij jouw uitdaging aansluiten.

Alle cursusdagen op een rij

Cursusdag Dominantieprofiel

Deze dag maak je kennis met het dominantieprofiel; de basis van ons natuurlijke leerproces. Het dominantieprofiel is de combinatie van je breinvoorkeur en je dominante zintuigen. Deze dag leer je:

  • Hoe verschillend beelddenkers en taaldenkers informatie verwerken
  • Wat de invloed van de dominantie van de zintuigen is
  • Of iemand visueel, auditief of kinesthetisch leert
  • Hoe je een dominantiepatroon kan vaststellen
  • Wat de sterke en zwakke punten zijn van je dominantiepatroon
  • Inclusief de 32 verschillende handleidingen zodat je per persoon de basisuitleg hebt van zijn leerpotentie.
  • De optimale plaats in de klas voor elke leerling
  • Waar je op kunt letten als je deze personen lesgeeft, mee samen werkt of op de werkvloer tot zijn recht wil laten komen.
  • Werkrichtingsmoeilijkheden

Cursusdag Rekenonderwijs voor beelddenkers

Beelddenkers verwerken informatie anders dan taaldenkers. Ons onderwijssysteem is volledig gericht op de taaldenkmanier van informatie verwerken. Veel beelddenkers lopen dan ook vast op het rekenen. Zeker ook hoogbegaafde leerlingen die al in de kleuterklassen een andere aanpak kunnen gebruiken. Tijdens deze dag leer je:

  • Waarom beelddenkers anders met informatie omgaan
  • Op welke onderdelen beelddenkers vastlopen, en hoe je die simpel kan ondervangen
  • Wat ze nodig hebben van de leerkracht/coach om tot rekenen te komen
  • Welke hulpmiddelen je kunt inzetten
  • Hoe het getalsysteem werkt
  • Rekenen visueel maken
  • Klokkijken
  • Tafels, breuken, wiskunde, natuurkunde, maten, getalinzicht, werkrichting

Cursusdag Taal- en Leesonderwijs voor beelddenkers

Beelddenkers verwerken taal anders waardoor zij op een andere manier tot lezen komen dan taaldenkers. Veel kinderen met de diagnose dyslexie zijn beelddenkers, door beelddenkvriendelijk les te geven kunnen we voorkomen dat er onnodige diagnoses gesteld worden. Tijdens deze dag leer je:

  • Hoe anders beelddenkers met taal omgaan
  • Hoe je vanaf het allereerste begin van de leeslessen beelddenkers kan ondersteunen bij het leren lezen.
  • Begrijpend lezen,
  • Spelling (visualisatietechnieken)
  • Gekleurde leesliniaaltjes (visuele stress)
  • Snellezen
  • Hoe het schrijfonderwijs hierin past en de algemene motorische ontwikkeling.
  • Mindmappen

Cursusdag Hooggevoeligheid

Een onderdeel van het beelddenkende brein is de hooggevoeligheid. Niet elke beelddenker is superhooggevoelig en op dezelfde manier gevoelig maar het hooggevoelige denkproces kennen ze allemaal. Tijdens deze dag leer je alles over:

  • Het hooggevoelige denkproces
  • De verschillende soorten hooggevoeligheid
  • Hooggevoeligheid herkennen
  • Emoties en het 5-G model
  • Het getraumatiseerde brein
  • Breinkennis

Cursusdag Neurodiversiteit en Genderdiversiteit

Ieder mens is anders, dus iedereen is normaal. Veel beelddenkers hebben een diagnose die wel of niet past. Een diagnose is maar een woord en veel mensen verschuilen zich erachter. Maar ook met een diagnose gaat het leven gewoon door en moet je er het beste van maken. Door te herkennen welke behoefte iemand heeft kun je daarop inspelen en ervoor zorgen dat de persoon zelf er zijn weg mee vindt. Het belangrijkste wat iemand kan leren is hoe die in elkaar steekt. Welke neurodiversiteit je ook hebt, of niet. Tijdens deze dag leer je:

  • Verschillende soorten mensen, een mens is meer dan zijn neurodiversiteit
  • De belangrijkste kenmerken ( en oorzaken daarvan) van de verschillende diagnoses
  • Hoe dit zich verhoudt met het beelddenken
  • ADHD
  • ADD
  • Autisme
  • Dyslexie
  • Dyscalculie
  • TOS
  • Genderdiversiteit
  • Hooggevoelig met een sterke wil
  • Breinkennis

Cursusdag Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde mensen zijn in oorsprong beelddenkers. De hele ontwikkeling van Hb gaat sneller waardoor ze eerder tegen beelddenkproblemen aan kunnen lopen. Ook zijn ze vaak veel intenser in hooggevoeligheid, intuïtie en willen ze nog meer weten voordat ze ergens aan kunnen beginnen. Dat geeft zo eigen problemen in het onderwijs en de maatschappij. Omdat ze tegen problemen aan lopen wordt er niet altijd onderkend dat er sprake is van hoogbegaafdheid. Wat leer je deze dag:

  • Hoe herken je hoogbegaafdheid van baby tot volwassene
  • Wat is hoogbegaafdheid
  • Welke problemen kun je in het onderwijs tegenkomen
  • Psychische problemen voorkomen
  • Hoe kun je deze mensen kinderen/jongeren/mensen begeleiden
  • Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de klas. Herkennen en begeleiden.
  • Schooltrauma en thuiszitters

Cursusdag Passend onderwijs/ beelddenkvriendelijk onderwijs implementeren

In elke klas zitten wel een paar beelddenkers, de ene valt op de andere past zich aan en blijft onder de radar. Maar uiteindelijk loopt elke beelddenker wel ergens op vast, tenzij de leerling weet hoe die denkt en hoe die daarmee om moet gaan. Als leerkracht of docent kun jij dat verschil maken voor je leerling. Tijdens deze dag leer je:

  • Kijken achter gedrag/ verbindende communicatie
  • Waar moet een les aan voldoen om beelddenkvriendelijk te zijn
  • De kennis van het dominantiepatroon toepassen in de lessen
  • Psycho-educatie voor je leerlingen
  • De gevolgen van schooltrauma en misdiagnostisering

Cursusdag Het alternatieve opvoedboekje

Opvoeden doet iedereen anders, en elk kind heeft een andere opvoedingsbehoefte. De een moet je streng toespreken, de ander juist een alternatief bieden. De standaard opvoedboekjes gaan uit van taaldenkende kinderen die leren via automatiseren. Die boekjes houden geen rekening met de grote gevoeligheid en de allergie voor Moeten van de beelddenkende kinderen. Tijdens deze dag leer je:

  • Hoe verschillend kinderen kunnen zijn
  • Welke specifieke opvoedbehoeftes beelddenkende kinderen hebben
  • Verbindende communicatie
  • Kijken achter gedrag
  • Getraumatiseerd brein

Cursusdag Beelddenkers op de werkvloer

Als volwassen beelddenker sta je midden in de maatschappij. Een maatschappij die ingericht is voor en door taaldenkers. Dat kan best wel eens voor wrijving en miscommunicatie zorgen. Loop jij zelf vast of heb je werknemers die vastlopen, werk jij met vastgelopen werknemers dan is deze dag voor jou. Wat ga je leren?

  • Welke behoeftes volwassen beelddenkers hebben in de werkomgeving
  • Hoe je om kan gaan met de verschillen in communicatie op de werkvoer
  • Wat is een depressie/burn-out en hoe kun je die voorkomen
  • Wat is een bore-out en hoe kun je die voorkomen
  • Alle ballen hoog houden
  • Neurodiversiteit als kracht
  • Getraumatiseerd brein

Praktische informatie

Alle cursusdagen zijn van 10.00 tot 17.00. Inclusief lunch en cursusmateriaal.

De locatie is Steverinkstraat 56 in Gaanderen.
Groepsgrootte: We bieden de mogelijkheid aan 6 deelnemers om een cursusdag te volgen. Hebben we 4 deelnemers die een complete Kernopleiding volgen, dan kan er nog maar 1 losse boeking bij. Zo garanderen we de kwaliteit en blijft er ruimte en aandacht voor de persoonlijke processen van onze studenten. Bij minder dan twee deelnemers verzetten wij de cursus naar de volgende datum.

Kosten:

De kosten voor een cursusdag zijn € 365,00 per persoon (excl. BTW). Dit is inclusief bijbehorend cursusmateriaal, koffie en thee en lunch.

Kernopleiding onderwijs: € 2190,00 (Excl.BTW)

Kernopleiding Coaches 4 dagen: € 1250,00 (excl. BTW)

Kernopleiding Coaches 5 dagen: € 1450,00 (excl. BTW)

Kernopleiding ouders/opvoeders: € 1150,00 (Excl. BTW)

Bij een kernopleiding krijg je op elk aanvullende module 20% korting

Koop de kernopleiding via bovenstaande knop. Zit dat in je winkelmandje, geef dan hieronder aan welke dagen je wilt gaan volgen. Je kunt ook op een later moment aangeven welke dagen je komt. Eventueel mag dit ook via mail.

Vul bij het afrekenen van de cursusdagen de code Kern Coaches in. Je betaald dan alleen de kernopleiding en niet ook nog de vier losse cursusdagen. Een extra cursusdag moet uiteraard wel betalen.