Beelddenkende Brein - het Beelddenkende Brein

Hoe herken je een beelddenker?

Die vraag krijgen wij heel vaak te horen. Elke beelddenker is anders dus die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Maar er zijn wel veel eigenschapen die een aanwijzing in de goede richting kunnen zijn.

Beelddenkers zijn als eerste creatief. Niet dat alle beelddenkers goed kunnen tekenen, een aantal wel maar lang niet allemaal. Maar leuke oplossingen bedenken zijn ze vaak wel goed in.

Daarnaast is vaak de gevoeligheid een opvallend kenmerk. Gevoelig voor externe prikkels zoals felle lampen, harde geluiden en labeltjes in je kleding maar ook moeite hebben met nieuwe situaties en gevoel van andere mensen. Hooggevoeligheid heeft vele verschillende kanten. Sommige mensen hebben van veel van die aspecten last, anderen maar van een paar.

Het emphatisch vermogen van beelddenkers is groot. Compassie met de medemens, bezorgt om het milieu, begaan met dieren.  

Vriendschap gaat diep. Soms heel diep. Ook al op jonge leeftijd. Al de meeste andere kinderen lekker met de ene en de andere spelen zijn beelddenkers al rotsvast trouw aan hun maatjes.

Een van de eerste dingen die bij kleuters op kunnen vallen is het grote rechtvaardigheidsgevoel. De gevoeligheid speelt daarbij een grote rol. Soms ook noodzaak. Noodzaak om de regels te volgen omdat die duidelijkheid geven.

Denken gaat via beelden en concepten. Je hebt dus altijd het voorbeeld bij je van wat je wil gaan maken of doen. Je ziet dus ook gelijk of het goed genoeg is. Meestal is er nog wel enige (of heel veel) verbetering nodig. Dit noemen we perfectionisme.

Je begint pas aan een taak als je in je hoofd een beeld hebt van wat je moet gaan doen. Je hebt dan al heel wat informatie verzameld en vind dat je het dus wel kan. Helaas werkt je lijf nog wel eens niet mee. Dan lukt het dus niet. Waarom zou je er dan nog aan beginnen als het toch steeds mislukt? Perfectionisme is de basis voor faalangst.

Je wil niet opvallen dus je past je aan. Je laat niet merken dat jij faalangst hebt of perfectionistisch bent, of dat je al iets kan. Ook hoogbegaafde mensen, en kleuters, zijn beelddenkers en zijn meesters in aanpassen en niet opvallen.

Al die beelden in je hoofd, en de manier waarop je denkt zorgt ervoor dat als jij een mooi plaatje ziet, of een woord hoort, je daarbij vanzelf denkt aan wat jij er al van weet. Dus ook waar je was toen jij voor het laatst een olifant zag (inde dierentuin) of dat mooie liedje hoorde (op vakantie) en je hoofd is zomaar vertrokken naar Verweggistan. Die dromerigheid is vaak opvallend.

Omdat je in de les niet altijd genoeg informatie krijgt om het beeld van de opdracht compleet te maken kan de les nog wel eens saai worden. Ook dan is die binnenwereld mooier dan de buitenwereld en droom je ook vanzelf weg.

Dat uit zich ook in het niet beginnen aan een taak. Zolang je (nog) niet weet wat precies de bedoeling is kun je gewoonweg niet beginnen. Heeft niets met luiheid of niet willen te maken.

Waarom Het Beelddenkende Brein

Er heerst nog steeds een taboe rond het woord beelddenken. Beelddenkers zelf herkennen de term vaak, herkennen zich in de boeken zoals het beschreven wordt maar taaldenkers blijven vaak sceptisch. Er moet eerst wetenschappelijk bewijs zijn dat beelddenken echt bestaat. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs, alleen wordt dat niet direct aan het beelddenken gekoppeld. Bekijk de boekenlijst maar eens goed, je zal zien dat er veel boeken tussen staan die geschreven zijn door wetenschappers. Hebben ze het over beelddenken? Nee, lang niet allemaal. Maar ze beschrijven wel onderdelen van het beelddenken zoals de hooggevoeligheid. Zolang al die termen eilandjes blijven en iedereen gezien wordt als een hooggevoelig persoon, iemand met autisme, iemand met ADHD of iemand met dyslexie, blijven we op die eilandjes hangen.

Je bent het product van al je eigenschappen

Een persoon is meer dan zijn autisme, zijn ADD, zijn dyscalculie of zijn hoogbegaafdheid. Naast een diagnose denk je in beelden of denk je in woorden of een mix van allebei (al heb je altijd een voorkeur).

Vandaar dat er geen concreet wetenschappelijk bewijs is dat beelddenken bestaat.

Wel bewijs

Maar zodra ik in mijn praktijkruimte aan kinderen vertel wat taaldenken is en hoe een beelddenker denkt dan kunnen ze precies aanwijzen welke twee bij hen past. Feilloos. Omdat de kennis die ik overbreng het geheel bevat van alle aspecten van het taaldenken en van het beelddenken. Ik ben zelf een taaldenker en kan dus alles goed analyseren. Dat is wat ik gedaan heb met al die eilandjes van kennis en wetenschappelijk bewijs. Alles bij elkaar gevoegd en geanalyseerd hoe verschillend deze mensen dus denken. Ik heb lang niet alles zelf ontdekt maar wel alles bij volwassen beelddenkers en jongeren en kinderen gecheckt, bijgesteld, aangevuld, nog eens gecheckt en nog steeds krijg ik van diverse kanten aanvullingen en aanwijzingen dat er nog meer aspecten horen bij het denken van de mens. Een van deze volwassen is Miranda, mijn collega, die alles wat ik heb opgeschreven op gevoel al gewoon doet. Omdat zij een beelddenker is en op intuïtie werkt. Zij heeft geen woorden nodig om het uit te kunnen voeren. Maar soms is het wel fijn als het in woorden geschreven staat omdat gevoel zo lastig over te brengen is. Vandaar deze cursussen.

Iedereen is anders

Je hersenen zijn een uiterst complex orgaan dat bij iedereen anders in elkaar zit, net zoals er 7 miljard verschillende gezichten op de wereld zijn die toch allemaal dezelfde onderdelen bevatten. Zo zijn onze hersenen ook allemaal net even anders maar zijn wel uit dezelfde bouwstenen opgebouwd. Een kind heeft geen zeggenschap over hoe zijn leven eruitziet. Hij of zij komt in een gezin terecht met bepaalde omstandigheden en de cultuur en maatschappij bepaal wat er van het kind verlangt wordt. Ook je gezin levert mogelijkheden maar ook onmogelijkheden. Na je schoolcarrière zijn er ook meerdere factoren die bepalen hoe het verder met je gaat. Een simpele ontmoeting met iemand kan ervoor zorgen dat je leven ineens een andere wending neemt.

Verplicht naar school

In het geval va de Nederlandse maatschappij en cultuur moeten kinderen nu eenmaal vanaf hun vierde naar school. En we hebben ook met z’n allen bedacht dat ie kinderen allemaal in het zelfde schoolsysteem terecht komen, je hebt wel keus uit scholen maar een school kiest welke methode zij gebruiken om taal en rekenen aan te leren. Of jouw leervoorkeur daarbij past wordt niet meegenomen in de keuzes die gemaakt worden. Een kind is wel verplicht om het op die manier te leren. En daar komen wij dan om de hoek kijken. Wij zijn: Miranda en Natasja, maar ook jij, de ouder, de leerkracht, de coach, de begeleider, de collega of de werkgever, leidinggevende. Maakt niet uit welk petje je op hebt, jij kan het verschil maken in het leven van een ander. Door te kijken naar welke vaardigheden iemand wel bezit en wat iemand nodig heeft om te presteren en functioneren op een manier die passend is bij de toolkit die er aanwezig is in zijn hersenen. En niet door te dwingen het op een bepaalde manier te doen. Dan hebben we het over echt passend onderwijs maar ook een prettige werksfeer en een harmonieus gezin. En we weten allemaal dat dat niet vanzelf gaat.

Inhoud cursus

Met de kennis uit onze cursussen hopen wij een steentje bij te dragen aan het begrip naar elkaar toe. Ouder en kind, leerkracht en leerling coach en hulpzoekende en collega’s onderling. Iedereen heeft behoefte aan begrip. Taaldenkers van de beelddenkers en beelddenkers van de taaldenkers. Iedereen is gelijkwaardig dus moeten we de eisen ook gelijkwaardig maken.

We duiken in de wereld van het taaldenken maar vooral in de wereld van het beelddenken. Alle aspecten komen aan bod. Alle punten waar je als beelddenker tegenaan loopt in een maatschappij en schoolsysteem die geregeerd wordt door taaldenkers, omdat zij nu eenmaal in de meerderheid zijn en zij het makkelijker onder woorden kunnen brengen en zonder gevoel beslissingen kunnen nemen. Het levert. naast inzicht over je kind of leerlingen, vooral ook een inkijkje in je eigen denkwereld, zeker als jij zelf een beelddenker bent. Als jij een taaldenker bent gaat er een wereld voor je open waar je af en toe best jaloers op zult zijn maar waar je ook de problemen tegenkomt waar beelddenkers in het normale leven tegenaan lopen. En de oplossingen. Want ook al is alles ingericht op de taaldenk manier van denken en leren, met een klein beetje begrip en kennis van het Beelddenkende Brein kunnen we de les en werkomstandigheden zo aanpassen dat ook de beelddenkers op een natuurlijke manier kunnen leren en functioneren. Voor de beelddenkers is het fijn om te weten waarom het bij hun anders gaat en hoe die taaldenkers dan denken. Begrip naar elkaar toe, van twee kanten.