Artikelen en boekrecensies - het Beelddenkende Brein

Boekrecensie ‘Beelddenkers, als kwartjes vallen…’ Vakblad PrimaOnderwijs Maart 2024

Waarom zijn er leerlingen met enorme potentie die toch niet meekomen in het onderwijs? Natasja Esmeijer, zelf moeder van twee beelddenkers, legt in dit boek aan ouders en leerkrachten duidelijk
uit wat beelddenken is. Het is een andere manier van denken en leren: beelddenkers gebruiken vooral
de rechterhersenhelft. In twaalf hoofdstukken legt Natasja uit hoe de hersenen van beelddenkers werken,
welke kenmerken beelddenkers hebben en wat deze kinderen nodig hebben binnen het onderwijs.

Lees hier de hele boekrecensie.

Artikel: ‘Hoogbegaafd en….neurodiversiteit’ verschenen in Signaal, November 2023, ledenblad van Pharos, landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafdheid wordt heel vaak gecombineerd met een andere neurodiversiteit. Maar waar houdt de ene neurodiversiteit op en begint de andere? Er zijn heel veel verschillende smaken en elke neurodiversiteit pakt voor iedereen anders uit. Een mens is meer dan het hokje waar die in past. Veel neurodiversiteiten hebben een overlap met het beelddenken. Sommige zijn ermee verstrengeld zoals ADHD, ADD en hoogbegaafdheid, andere staan er meer los van.

Lees hier het hele artikel.

Artikel: ‘Een beelddenker is meer dan een visuele leerling’ verschenen in Signaal, Juli 2023, ledenblad van Pharos, landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen

Visualiseren
Voordat je hersenen informatie kunnen verwerken, op welke manier dan ook, hebben ze eerst informatie nodig. Op veel scholen wordt ervan uitgegaan dat beelddenkers visuele leerlingen zijn. Dat je dus leert door te zien en door naar plaatjes te kijken. Dat klopt niet (altijd). Dat geldt maar voor een aantal beelddenkers. Natuurlijk visualiseer jij in je hoofd maar dat wil niet zeggen dat je daar visuele informatie voor gebruikt. Een beelddenker kan prima een auditieve leerling zijn,

Lees hier het hele artikel.

Artikel: ‘Hoogbegaafdheid en het dominantieprofiel’ verschenen in Signaal, april 2023, ledenblad van Pharos, landelijke vereniging van ouders van hoogbegaafde kinderen

Dit is deel 1 van een drieluik over het dominantieprofiel en hoe dat bepaald hoe jij leert, welke relatie dat heeft met jouw neurodiversiteiten en hoe je daar in de klas last of juist voordeel van kunt hebben.
Je dominantieprofiel is de basisuitrusting die je bij de geboorte van je moeder hebt meegekregen en die blijft je hele leven hetzelfde. Je leer-DNA. Je dominantieprofiel bestaat uit de combinatie van je dominante hersenhelft en je dominante zintuigen.

Lees hier het hele artikel.

Artikel: ‘Het natuurlijke leerproces van beelddenkers en taaldenkers’ verschenen in Pure Child, maart 2023

Ieder mens is een unieke cocktail van gender, karakter, denkstijl, eigenschappen en invloeden van buitenaf. Dat zie al in je eigen gezin bij je eigen kinderen. Die zijn vaak heel verschillend en in de klas zie je pas echt hoeveel verschillende smaken en combinaties er zijn. En toch wordt ieder kind geacht volgens een bepaalde manier te ontwikkelen en te leren. Aansluiten bij het natuurlijke leerproces levert passend onderwijs en minder stress, een leven lang.

Lees hier het hele artikel.