Hoe makkelijk is het om anderen te vertellen hoe ze het moeten doen en dan vervolgens het zelf niet te doen. Smoezen te over waarom je dat niet doet. Maar absoluut niet beelddenkvriendelijk. Practice what you preach dus.

Als jij het nodig hebt om alle informatie te krijgen zodat jij het plaatje in je hoofd rond kunt krijgen om aan het werk te kunnen gaan, helpt het enorm als degene die jou de opdracht geeft het goede voorbeeld geeft. Voor ons betekent dat dat we tijdens de Kernopleiding Beelddenken op de vrijdagen in Gaanderen je steeds laten ervaren wat wij bedoelen met beelddenkvriendelijk onderwijs. Een opleiding is veel meer dan alleen kennis overdracht. Weten wat je kunt doen en vervolgens moet je zelf maar uitzoeken hoe dan, vinden wij niet beelddenkvriendelijk. En dat is wel ons doel, want beelddenkvriendelijk is goed voor iedereen, beelddenkers en taaldenkers, volwassenen en kinderen.

Aan het begin van de Kernopleiding Beelddenken, de opleidingsdag dominantieprofielen, krijgt iedere student een warm welkom en wordt er gedurende dag gekeken en gevoeld wat de beste zitplek is voor iedere student. S’middags bepaald iedereen z’n eigen dominantieprofiel en gaan we dat ook duiden. Eén van de onderdelen van de uitdraai van het dominantieprofiel gaat over de beste plek in de klas of op je werk. Hoe fijn is het als je meteen ook kunt uitproberen of dat wat er in jouw profiel staat ook daadwerkelijk voor jou werkt. Dat het werkt is duidelijk, want de rest van de opleidingsdagen zitten alle studenten op dezelfde plek.

Volgens de Het Beelddenkende Brein is het belangrijk om te weten wat jou manier van leren is. Dat geldt dus ook voor onze studenten. Omdat we te maken hebben met volwassenen die al jaren in het onderwijssysteem hebben meegedraaid en dus hebben geleerd hoe het moet (op de taaldenkmanier) is er altijd iets van unscholing nodig om tot die natuurlijke manier van leren te komen. Veel van onze studenten zijn ouder en komen in de eerste plaats voor hun kind. Het leuke van ervaren hoe dat bij jezelf gaat, is dat je dat ook meteen thuis bij je kind kunt toepassen. Dat is ook precies wat er gebeurt. Wij leggen uiteraard ook uit hoe het komt dat je bij ons zo makkelijk je “eigen gang” gaat en gaat doen wat bij jou past, wat fijn voor je is. Of je nu zit, staat, veel of weinig plek nodig hebt, wiebelt tijdens het schrijven of helemaal niets opschrijft, tekent, opneemt het maakt allemaal niet uit. Wij nodigen je uit om het te doen, uit te proberen en zo te ontdekken wat fijn is. Dat is meestal ook efficiënt en zo leer je dus nieuwe dingen zonder al te veel moeite. Want het gaat op een natuurlijke manier en dus vanzelf.

Voor onze hooggevoelige studenten is de sfeer alles bepalend om te kunnen leren. Dus ook daar hebben we alle aandacht voor. Vandaar een gezonde, goed gevulde lunch en tussendoor ook voldoende te eten. En drinken uiteraard. Maar ook tijd om onderling met elkaar te praten en persoonlijke ervaringen te delen. Deze keer kwam er één student die graag het Wereldspel aan ons wilde demonsteren. Super leuk en dus van harte welkom. Dat bracht anderen ook weer op het idee om iets vanuit hun werk te laten zien. Zo leren we van elkaar en versterken we elkaar. Het is gewoon gezellig op zo’n opleidingsdag, zonder dat dat ten koste gaat van het leerproces: alles wat aan bod moet komen, komt aan bod. Meestal dus zelfs meer. 😉

Wat we ook terug krijgen is dat de opleiding best pittig is. Er is ook veel kennis te delen. Nog belangrijker dus om het op een manier aangeboden te krijgen die bij je past. Dat dat lukt zie je terug in de reacties. Daar zijn we uiteraard heel blij mee: zonder feedback kunnen we ook niet bijstellen. Een mens is nooit uitgeleerd en wij dus ook niet. Wij weten uit ervaring dus ook dat het even tijd nodig heeft om alles te laten landen. En je dus later pas vragen hebt. Daarom zijn we altijd bereikbaar voor onze studenten om deze vragen te beantwoorden. Als het nodig is bieden we een gratis sessie aan om e.e.a. nog eens uit te leggen. Beelddenkers leren door herhaald begrijpen. Nog eens uitleggen zorgt voor dat begrip. Ook dat is dus wat ons betreft zo logisch als wat om daar ook na de opleiding tijd voor vrij te maken.
Practice what you preach.