KUN JE REKENEN? Reken er dan maar niet op.

Dit antwoord kreeg ik vroeger vaak als ik bij ons thuis iets vroeg dat ik niet ging krijgen. Meestal wist ik dat zelf eigenlijk ook al wel, maar je weet maar nooit. Wie niet waagt, wie niet wint.

Rekenen is in feite ook een manier van communiceren. Gezamenlijke afspraken zorgen ervoor dat we het over het zelfde hebben. Handig, zeker als je het wereld wijd toepast. En iedereen dus dezelfde regels hanteert om hetzelfde uit te rekenen. Uiteraard is het dan ook wel handig als iedereen het ook leert. Dezelfde methode, dezelfde manier van uitrekenen en noteren. Als we het dan alle kinderen precies op dezelfde manier leren en erin stampen dat het alleen op deze ene manier moet, kan er niks mis gaan.

Helaas, pindakaas, zo werkt het niet. Beelddenkers hebben echt een andere benadering en uitleg nodig dan taaldenkers. En zelfs alle taaldenkers en beelddenkers zijn niet hetzelfde, snappen niet hetzelfde. Daarom leren leerkrachten en docenten ook dezelfde som op meerdere manieren uit te leggen. Dus ook dat is gedekt, zou je zeggen. Over het algemeen ontwikkelen leerkrachten en docenten een bepaalde manier van uitleggen die ze variëren. Een manier van lesgeven die bij hen past. Het zijn net mensen zeg maar, en dus niet perfect. Methodes zijn hun hulpmiddelen, ideeënboeken die je een rode draad geven gebaseerd op de leerlijnen (stappen plannen) die aangeven welk onderdeel op welk moment tijdens het leren rekenen aan bod komen. Wat is de logische volgende stap.

Dan heb je dus die beelddenkers die vanuit het geheel vertrekken met hun leerproces in plaats vanaf stap 1. Aangezien er geen methode is die dit stappenplan gebruikt of ook vermeld, doen wij dat in de Kernopleiding Beelddenken wel. We laten je ook de verschillen en overeenkomsten zien tussen rekenen voor taaldenkers en beelddenkers. Wat moet extra uitgelegd, wat niet. Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen in je klas of alle kinderen thuis leren rekenen, begrijpen wat ze aan het doen zijn, zodat ze daar hun hele leven gemak van hebben. Kunnen rekenen is net zo belangrijk als kunnen lezen. Iedereen kan het leren, als het past bij je natuurlijke manier van leren.


Bovenstaand stukje vind je in onze nieuwsbrief van vorige week. Maar er staat nog veel meer in.

Het leuke is, dat je de nieuwsbrief vanzelf krijgt als je één van onze minicursussen download. Kijk daarvoor op de homepage.

Mis helemaal niks meer!